BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 10, 2010

Ternak tilapia teknologi tinggi

RKIB : 05/03/2010 - Utusan

Ternak tilapia teknologi tinggi


Ikan tilapia yang telah sedia dituai dan dipasarkan.


Ketika menerima jemputan daripada syarikat Norway untuk membuat liputan mengenai projek ikan tilapia ke Tasik Temenggor, Perak, terdetik pertanyaan mengapa ikan itu yang jadi pilihan bukannya ikan air tawar lain yang lebih komersial.

Apa istimewanya ikan tilapia yang diternak di sangkar di Tasik Temenggor dan mengapa mereka memilih tasik berkenaan.

Memang pelbagai persoalan bermain di fikiran semasa dalam perjalanan untuk berkumpul di Petaling Jaya, Selangor sebelum memulakan perjalanan ke Gerik, Perak.

Di Petaling Jaya, rakan media diraikan dengan hidangan ikan tilapia yang diternak di Tasik Temenggor.

Melihat kepada saiz selebar pinggan dengan berat lebih satu kilogram (kg) menyebabkan hati semakin terdetik untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya sementelah rasanya yang enak.

Ia bermula dengan taklimat Pengerusi Eksekutif CHH Aquatics, Sia Beng Kwee yang bertanggungjawab memasarkan dan mengedarkan ikan tilapia ke seluruh negara.

Beng Kwee berkata, ikan tilapia di Tasik Temenggor diternak oleh sebuah syarikat Norway, Trapia Malaysia Sdn. Bhd. dengan kerjasama Kerajaan Negeri Perak.

"Kini ikan tilapia keluaran Trapia telah mula masuk ke pasaran restoran dan rangkaian pasar raya besar seluruh negara.

"Pembeli kini prihatin dengan kesihatan memilih produk yang bermutu, selamat dan sihat," katanya yang mempromosikan Trapia Malaysia.

Menjamah ikan tilapia yang dihidang dengan pelbagai menu yang menyelerakan amat mengujakan untuk melihat sendiri kaedah ternakan yang digunakan.

Perjalanan ke Gerik memakan masa hampir lima jam menyebabkan kami sampai ke sana menjelang waktu maghrib.

Esok seawal lapan pagi, selepas sarapan, kami diberi taklimat oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif GenoMar AS, Mortem Hayum mengenai Trapia Malaysia.

GenoMar AS merupakan syarikat induk yang diasaskan di Oslo, Norway pada 1996 dan kini menjadi salah sebuah syarikat sains akuakultur terkemuka yang memberikan penekanan kepada ternakan tilapia.

"Syarikat kami terlibat dengan semua kitaran bermula dengan pemilihan pembiakbakaan menerusi penetasan, pembesaran sehingga kepada pengesahan asal usul," jelas beliau.

Dalam pembiakbakaan, GenoMar membangunkan generasi baru ikan tilapia secara berterusan bagi meningkatkan tumbesaran, rintangan terhadap penyakit, meningkatkan kadar pertukaran makanan dan meningkatkan pengeluaran filet.

Mortem berkata, GenoMar menggunakan penanda genetik (DNA berasaskan satelit mikro) bagi mengekalkan maklumat genetik dan mengoptimumkan kaedah pemilihan dan mengelakkan pembiakan dalaman.

"Bagaimanapun GenoMar tidak terlibat dalam manipulasi genetik," tegas beliau.

Sistem pembiakan ikan tilapia yang diternak hanya berdasarkan kepada pemilihan pembiakbakaan serta bantuan penanda genetik bagi maklumat genetik dan jejak sejarah keluarga.

GenoMar juga jelas Hayum, sentiasa meningkatkan jaminan kualiti seperti jadual pemakanan, manual dan kaedah mengendalikan kolam, rawatan air serta kaedah pemberian makanan.

"Baru-baru ini GenoMar telah melabur dalam kemudahan ujian kolam di Filipina dan kemudahan penyelidikan lain di Singapura.

"Kemudahan berkenaan digunakan sebagai menanda aras peningkatan gen, pembangunan kaedah pemakanan dan beberapa ujian berkaitan dengan Amalan Pertanian Baik," katanya.

Di Hainan, selatan China, GenoMar mempunyai sebuah ladang penetasan yang boleh mengeluarkan sehingga 280 juta benih tilapia setahun.

Ladang penetasan berkenaan membekalkan benih tilapia berkualiti bagi industri akuakultur di selatan China.

Di negara ini, Mortem berkata, GenoMar beroperasi di ladang tilapia bersepadu di Tasik Temenggor yang boleh mengeluarkan sehingga 20,000 tan traceable tilapia atau Trapia.

Trapia Malaysia diasaskan pada tahun 2007 bagi membangunkan dan melaksanakan polisi syarikat bermula daripada telur ikan sehingga ke pinggan hidangan.

Objektif Trapia Malaysia adalah untuk menjadi pengeluar ikan tilapia yang berkualiti tinggi, selamat, berterusan dan pelbagai dengan mengawal mendokumenkan dan mengesahkan semua langkah dalam rantaian.

Trapia merupakan hasil gabungan perkataan traceable dan tilapia di mana punca dan identitinya boleh disahkan menggunakan teknologi DNA.

Trapia dihasilkan menggunakan GenoMar Supreme Tilapia fingerlings atau anak ikan sehingga membesar ke saiz sesuai untuk dipasarkan.

Setiap fingerlings yang digunakan ditandakan, boleh dikesan dan disahkan dengan mudah.

Syarikat yang beribu pejabat di Ipoh, Perak diberikan hak untuk membuka ladang ternakan ikan mesra alam di kawasan hutan hujan tropika di Tasik Temenggor.

Persekitaran yang unik membolehkan Trapia menghasilkan produk yang selamat, berkualiti dan sihat bagi memenuhi piawaian akuakultur antarabangsa.

Trapia merupakan syarikat pertama di dunia melaksanasistem pengecaman DNA menggunakan Genopass.

"Ini merupakan teknik pengesanan yang boleh dipercayai oleh pengguna," katanya.

Kerajaan Malaysia memberikan lesen kepada Trapia Malaysia bagi mengeluarkan sehingga 20,000 tan ikan tilapia setahun di sana.

Di sekitar pekan Gerik terdapat kemudahan termasuk kolam penetasan, kolam nurseri dan kolam pembesaran ikan tilapia.

"Bagi peringkat permulaan di Tasik Temenggor rerdapat 20 buah kolam pembesaran dengan diameter 20 meter (m) dan kedalaman 6 m," katanya.

Bagaimanapun Trapia Malaysia tidak berkompromi mengenai alam sekitar bagi memastikan kawasan Tasik Temenggor bebas daripada pencemaran air akibat ternakan ikan sangkar.

Selain itu GenoMar juga menjalinkan kerjasama dengan syarikat tempatan bagi penyediaan tempat penyimpanan dan menghasilkan fillet.

Kemudahan berkenaan akan beroperasi menjelang pertengahan tahun ini dan dijangka berupaya memproses sehingga 10,000 tan bahan mentah setahun.

Menerusi anak syarikatnya, Genopass Pte. Ltd. di Singapura, GenoMar terlibat menyediakan industri ternakan ikan dengan sistem pengesanan pelbagai yang menggunakan teknologi DNA untuk menentukan asal-usul ikan dan produk ikan.

0 comments: